23948sdkhjf

Femerns tyske arbejdshavn er officielt taget i brug

Fragtskibet 'Lady Aneke' lagde i weekenden som det første til kaj i Femern-projektets tyske arbejdshavn ved Puttgarden

Femern-projektets tyske arbejdshavn, der har fået det officielle navn Tunnel Harbour Puttgarden, står nu officielt helt færdig og fungerende som et vigtigt knudepunkt i det enorme infrastrukturprojekt.

På Femern-projektets egen hjemmeside berettes det, hvordan at fragtskibet "Lady Anneke" som det første skib fik fornøjelsen af at sejle ind den i alt 10 hektar store havn og lægge til kaj. Fragtskibet kom sejlende fra Norge med lasten fuld af materialer, der skal bruges på den tyske tunnelbyggeplads. 

Man begyndte byggeriet af arbejdshavnen tilbage i 2021. Haven består udover de egentlige havnefaciliteter på 7 hektar plus et lidt mindre område, hvor materialerne opbevares, indtil de skal tages i brug. Det drejer sig blandt andet om tilslagsmaterialer til betonproduktion fra Norge og Danmark. 

Materialerne vil derfra blive leveret til byggepladsen via en direkte forbindelsesvej, der også er etableret til lejligheden.

Det forventes, at havnen vil modtage mindst ét fragtskib om ugen, da en stor del af byggematerialer til den tyske tunnelbyggeplads skal leveres via arbejdshavnen i Puttgarden. Det er besluttet, "så man hyppige tunge transporter gennem øen Femern, og skåner det lokale vejnet," skriver Femern A/S.

Derudover vil der også være pendulture til levering af materiel mellem den tyske og danske arbejdshavn, lyder det.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094